torstai 9. tammikuuta 2014

Twitterkeskustelukooste: Sokostavaratalot -tilin YouTube -mainos herätti uteliaisuutta

Sokostavaratalot -tilin YouTube -mainos herätti uteliaisuutta

Sokostavaratalot -tilin YouTube -mainos herätti uteliaisuutta

Suomessa on ollut tv-mainontaa niin kauan kuin on ollut televisiotakin. Mutta nettivideomainonta on vielä sen verran uutta että kysymyksiä herää. Havainto S-edut -mainoksesta keskustelutti Twitterissä.

  1. Havainto: Sokostavaratalot julkaisi videon Tammikuun S-edut YouTubessa eilen, katsottu nyt yli 100k kertaa. #Mainonta #toimintaymparistö #TV
  2. @tuija @thpartanen Katsojakertojen osto haiskahtaa vahvasti. Kommentittomuus, tykkäymäärä ja katsojamäärät eivät ole sopivassa suhteessa,
  3. @tuija @thpartanen Lisäksi verrattuna muihin kanavan videoiden lukuihin epäilykset kasvavat yhä enemmän.
  4. @tuija @thpartanen Niin siis toiseksi katsotuin video nopeasti selattuna näytti saaneen 16 000 katselua. Miten tämä temppu tehtiin?
  5. @markkola mainospaikkojen ostolla, veikkaan. Ne ärsyttävät, ennen katsomaasi filkkaa pyörivät pätkät on näitä #ohita4321 @tuija @thpartanen
  6. @tuija Aikamoista. Katsomiskertoja mittariin, mutta sitouttaminen ja viraliteetti puuttuu. @lindstorm
  7. @thpartanen mainokset Youtubessa on silti suurimmaksi osaksi ihan vaan mainoksia. @tuija
  8. .@thpartanen sitä ihtiään. eli siis mainontaa, mainoksena sen löysinkin. reilu kolmannes kanavan kaikista katseluista  http://www.youtube.com/user/Sokostavaratalot/about 
  9. @markkola @tuija @ErkkaJaakkola Niinpä. Varsinkin, kun tykkäykset ja kommentit eivät olleet linjassa katselukertoihin. Uskotaan :)
  10. Ensimmäiset kommentoijat käsittivät minun jakaneen kiinnostavan viraali-ilmiön. Niitähän on ihailtu ammoisista ajoista ja kiihtyvästi Antti Isokankaan ja Riku Vassisen Digitaalinen jalanjälki -kirjan jälkeen.
  11. Pöhinähän oli juuri Ylen äänestyksessä jopa vuoden sana!
  12. Mutta tässä oli tosiaan kyse ostetuista katsomiskerroista, tutummin: mainonnasta. Kotimainen YouTube-mainonta on vasta alle vuoden ikäinen ilmiö.
  13. @markkola @thpartanen @ErkkaJaakkola mainostilaa myy YouTube viime vuoden helmikuusta lähtien suomalaisille mainostaja-asiakkaille #mainonta
  14. Entä mainonnan kohdeyleisön tuntemukset? Sulje silmät ja koeta kestää vain - mainosten katsominen on hinta palvelun käyttämisestä.
  15. @thpartanen löytyisköhän jostain statseja, moniko youtube-mainos katsotaan loppuun asti? Prosentti? Promille? @markkola @tuija
  16. @thpartanen vai tuleeko, jos pitää silmät kiinni? Tottapuhuen, ei hajua lasketaanko vaan loppuun asti pyörivät. @markkola @tuija
  17. @markkola @lindstorm @tuija @thpartanen Ei kai Google vaadi, että video katsotaan kokonaisuudessaan, jotta katselukerrat kasvaisivat
  18. @SeppoAlaruikka @lindstorm @tuija @thpartanen Ei mutta ei se myöskään pelkät startit laske. En tiedä missä kohtaa laskee "katsotuksi"
  19. @markkola jos ekat 5 sekuntia ei vakuuta, siirryn eteenpäin. Eikä aina tarvitse olla edes mainos. #attentionSpan @tuija @thpartanen
  20. @lindstorm @tuija @thpartanen Ei se mitään. Sun ja sunlaisten (ja mun) käytös mainoksia kohtaan on yhtä lailla arvokasta dataa.
  21. .@lindstorm Ärsyttäähän ne, mutta maksaisitko ennemmin itse YouTuben käytöstäsi? Jotenkin #rahoitus @markkola @tuija @thpartanen
  22. @martkyll näin just. Ja Youtube on tuomassa / tuonut jo myös maksullisia kanavia. @lindstorm @tuija @thpartanen
  23. @markkola joo ja siis hyvät katson loppuun. Koko filkan katsomiskerta on "myytävä" katsojalle ekan 5 sekunnin aikana. @tuija @thpartanen
  24. @thpartanen @markkola @lindstorm @tuija Veikkaan monimutkaisempaa kuten katseluhistoria, videon luonne, ylihyppimiset. Lyhyesti: en tiedä.
  25. @SeppoAlaruikka @thpartanen @lindstorm @tuija Joo, ihan varmasti jotain tuollaista. Selviäisi ehkä Googlaamalla. Ei jaksa. :)
  26. Yhteisöllisen tiedontakentelun arki: Yhdessä on hauska pähkäillä, mutta jossakin se raja menee googlaisemisessakin!
  27. Itse asiassa on siinä ja siinä, riittääkö keskustelun osallistujien keskittymiskyky enää keskustelun jatkamiseen.
  28. Niin. Keskustelun käynnistänyt havaintoni oli siis se, että tavaratalo sai päivässä 100 000 katselukertaa 43 sekunnin melko tavanomaiselle mainosvideolleen. Mitätöntä perinteisen mediamainonnan lukuihin verrattuna?
  29. @tuija Luku on suuri mutta verrattuna perinteiseen mediaan vielä aika mitätön. Vastaavan kontaktimäärän arvo esim. radiossa olisi n. 300 e.
  30. @ErkkaJaakkola mutta olen ymmärtänyt että mainostajat vaativat nyt asiakasdataa, ja sen hankkimisessa radiolla onkin tekemistä #mainonta
  31. @tuija Jakelukanavat muuttuvat radiossakin. Data/kohdennettavuus arvossa. Mutta onko markkina tällä kertaa tarpeeksi suuri kohdentamiseen?
  32. Jotakin kiinnostavaa siellä kassassa ja asiakastietokannoissa näkyy, mutta mitä? Kuka S-ryhmästä kertoisi lisää?
  33. @IlkkaAlarotu pähkäilemme Sokostavaratalot -YouTube-tilin mainonnan kustannustehokkuutta - kuka kertoisi? #mainonta
  34. Kuulolla ollaan, hashtag #mainonta !
  35. @tjrvnp S-ryhmä terhentynyt digimarkkinoinnin saralla tammikuussa, jatkuuko meno koko vuoden @IlkkaAlarotu & co?
  36. @tuija johtuu varmaan siitä, että tammikuussa ei tule #yhteishyvä'ä, vaan sekin löytyy netistä.
  37. @tuija @tjrvnp Varmasti. Meille se tarkoittaa sisältöön ja palveluihin panostamista.
  38. Markkinointiviestinnän kehityssuunta on, että mainostajat panostavat omiin digitaalisiiin kanaviinsa ja sosiaaliseen mediaan. Mediamainonnan määrä laskee, kärsijänä erityisesti printtimedia.
  39. Mainostajien näkymät tälle vuodelle: mainoseuroja kuluu vähemmän kuin 2013. Printillä erityisen synkkää. #mainonta  http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/Mainosbarometri_2014_tammi_kuvat.pdf 
  40. Lisää aiheesta voi lukea Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamasta konsulttiselvityksestä.

Ei kommentteja: